5 syytä nukkua paremmin

Kaksi kolmesta suomalaisesta kärsii väsymysoireista. Listasimme viisi syytä, miksi hyviin yöuniin panostaminen kannattaa!

Prisma Studion ja Helsingin yliopiston vuoden alussa toteuttaman Väsykyselyssä kävi ilmi, että kyselyyn vastaajat nukkuivat keskimäärin 1,3 tuntia vähemmän kuin mitä he kertoivat tarvitsevansa ollakseen virkeitä. Kyselyyn vastasi yli 16 500 ihmistä.

Suomalaiset nukkuvat nykyään reilusti vähemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Vuonna 2012 suomalaiset nukkuivat arkisinkin yli kahdeksan tuntia, mutta nykyään unta kertyy alle seitsemän tuntia yössä.

Mitä lyhyemmiksi unet käyvät, sitä takkuisemmalta arki tuntuu. Ensimmäinen askel väsyneelle onkin priorisoida yöuni ja nostaa sen määrä vähintään kahdeksaan tuntiin. Listasimme viisi hyvää syytä, miksi hyviin yöuniin panostaminen kannattaa!

 

1. Työskentelet tehokkaammin

Univaje vaikuttaa työtehoon laskemalla vireyttä ja motivaatiota. Urheilulääkäri Pippa Laukan mukaan kuuden tunnin yöunet laskevat työtehon 80 prosenttiin, kun taas neljän tunnin yöunet laskevat työtehon 60 prosenttiin. Univaje lyö kapuloita hyvinvoinnin rattaisiin: kun nukut vähemmän, työtehosi laskee, jonka seurauksena kasaantuvat työtehtävät aiheuttavat stressiä.

2. Muistat paremmin

Jotta aivot lepäisivät ja elpyisivät, tulisi ihmisen nukkua syvää unta. Syvä uni vaikuttaa deklaratiiviseen muistiin eli uusien asioiden oppimiseen. Jos unesi jäävät lyhyiksi, ei elimistö ehdi vaipua syvään uneen.

3. Palaudut paremmin treeneistä

Mikäli haluat kehittyä urheilijana, on uni ensisijainen avain lihasten rakentamisessa. Paras tapa palautua liikuntasuorituksen aiheuttamasta rasituksesta on hyvä yöuni. Unen aikana elimistö rakentaa uutta kudosta ja stressin aiheuttamaa epätasapainotilaa.

 4. Vältät flunssan

Ihmisen immuunijärjestelmä toimii parhaiten, kun unta on riittävästi. Tutkimusten mukaan alle seitsemän tunnin yöunet moninkertaistavat riskiä sairastua flunssaan. Riittävä uni yhdistettynä terveelliseen, monipuoliseen ravintoon auttaa säilyttämään elimistön puolustuskyvyn vahvana.

 5. Lievität stressiä

Stressi ja masennus aiheuttavat itsessään väsymystä. Pidemmällä aikavälillä univaje voi laskea mielialaa ja aiheuttaa masennusoireita. Lyhyiden unien jälkeen mieli on taipuvaisempi ärtymykseen, ja arkisten asioiden hoitaminen voi tuntua hankalalta. Kun nukut hyvin, saat voimaa hoitaa arjen askareita ja mielesi pysyy virkeänä.

 

UUDENVUODENLUPAUS: VARAAN ENEMMÄN AIKAA UNELLE

Mitä jos tekisit uudenvuodenlupauksen, jolla on merkittävä vaikutus kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta? Ole hyvä itsellesi, nuku.

Uudenvuodenlupaus 2018