Oivauni tarjosi vinkkejä hyvään uneen Habitaressa

Oivauni Uniklinikka tarjosi vinkkejä hyvään uneen Habitaressa Familonin osastolla 6e41 lauantaina 15.9. Oivaunen uniongelmiin erikoistunut lääkäri, dosentti Henri Tuomilehto on yksi harvoista suomalaisista unihäiriöpotilaita päätyönään hoitavista lääkäreistä. Haastattelimme Henriä blogiimme hyvästä unesta ja unihäiriöistä!

 

Minkälaisia nukkujia me suomalaiset olemme?

Koska uni on äärimmäisen yksilöllinen asia, on vaikeaa luokitella ”suomalaista nukkujaa”. Meissä on ilta- sekä aamuvirkkuja, herkkäunisia, sikeästi nukkujia ja kaikkea siltä väliltä. Valitettavasti länsimaalainen trendi, jossa uniajasta nipistetään, on kuitenkin trendi myös Suomessa eli nukumme liian vähän.

 

Osataanko hyvää unta arvostaa? 

Uni mielletään usein itsestäänselvyytenä tai valveillaoloajasta irrallisena osana elämää, joten sille ei aina anneta sen ansaitsemaa arvoa. Viime vuosina on kuitenkin havaittu selkeää muutosta yksilöiden, median sekä terveydenhuollon suhtautumisessa uneen, kun on havaittu kuinka suuri merkitys unella on ihmiselle kokonaisvaltaisesti. Tutkimustietoa saadaan koko ajan lisää ja toivomme, että tietoisuus unen merkityksestä lisääntyy entisestään.

 

Yleisimmät uniongelmat, joita klinikallenne hakeutuvilla ilmenee?

Aiemmin tutkimuksiin hakeutuvat asiakkaat olivat selvästi diagnosoitavissa kolmeen yleisimpään unihäiriöön: unettomuuteen, uniapneaan tai raajaliikehäiriöihin. Nykyään ihmiset ovat kuitenkin selvästi kiinnostuneempia omasta hyvinvoinnistaan ja iso osa asiakkaista ei varsinaisesti epäile mitään unihäiriötä, vaan he ovat havainnoineet itsellään esimerkiksi lievää päiväväsymystä, palautumisen heikkenemistä tai muuta vastaavaa ja haluavat selvittää, voisiko unen laatua parantaa asiantuntijan vinkeillä.

 

Oletteko itse kärsineet uniongelmista? Mikäli olette, miten se on auttanut teitä työssänne?

Kolmasosa väestöstä kärsii jossain vaiheessa elämää jonkinasteisesta uniongelmasta. Meillä uniklinikalla työskentelee eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa eläviä ammattilaisia, joten meidänkin joukkoomme mahtuu useita eri uniongelmia. Emme siis ole immuuneja uniongelmille vaikka unen ammattilaisia olemmekin. Tieto kuitenkin auttaa uniongelmissa ja helpottaa suhtautumaan niihin realistisesti. Työssämme myös näemme jatkuvasti huikeita onnistumisia, joka tietysti antaa myös luottamusta, jos joskus ongelmat sattuvat omalle kohdalle. Unihäiriöihin ja -ongelmiin on useimmiten tehokas hoito, kunhan syy ensin selvitetään.

 

Minkälaisia vinkkejä antaisitte uniongelmista kärsivälle? 

Ongelmat unen suhteen ovat hyvin yksilöllisiä ja usein taustalla saattaa olla hoitoa vaativa unihäiriö. Kaikille hyviä vinkkejä oman unen parantamiseksi voidaan kuitenkin listata:

    • Oman luontaisen uni-/valverytmin tunnistaminen ja sen mukaan eläminen. Rutiinit ovat unelle hyväksi.
    • Viimeinen tunti ennen nukkumaanmenoa tulisi viettää ilman lähiluettavaa elektroniikkaa (kännykkä, tabletti, tietokone). Töitä ei kannata enää vuoteessa ennen nukahtamista tehdä.
    • Voimakkaasti sykettä nostattavaa liikuntaa ei tulisi harrastaa noin kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa.
    • Iltaruokailun siirtäminen myöhemmäksi saattaa helpottaa unen saantia.

 

Milloin kannattaa hakeutua asiantuntijan puheille?

Asiantuntijan puheille kannattaa hakeutua, jos kokee itsensä toistuvasti väsyneeksi aamulla tai päivän aikana, nukutusta ajasta huolimatta tai jos unen aikana toistuvasti ilmoitetaan (esimerkiksi puolison taholta) poikkeavasta oireilusta, esimerkiksi kuorsauksesta, hengityskatkoista tai poikkeavasta liikehdinnästä unen aikana. Lisäksi jos havaitsee ongelmia vaikkapa painonpudotuksessa, palautumisessa tai kärsii tiheästä infektiokierteestä, saattaa perimmäinen syy olla unessa.

 

Mitä ajattelette unilääkkeistä?

Unilääkkeillä on tärkeä osansa akuutin sopeutumisunettomuuden hoitona. On kuitenkin tärkeää muistaa, että pitkäaikaisen unettomuuden ensisijaisena hoitona sitä ei tuli haittojen takia käyttää.

 

Minkälainen rooli vuodevaatteilla on hyvässä unessa?

Vuodevaatteilla on äärimmäisen tärkeä rooli osana hyvää unta. Ihminen nukkuu ja nukahtaa parhaiten miellyttävässä ympäristössä. Puhtaat, miellyttävän tuntuiset vuodevaatteet ovat tärkeä osa tätä ympäristöä ja onkin tärkeää löytää se itselleen mukavin peitto sekä tyyny ja muistaa vielä vaihtaa ne tarpeeksi usein.