Familonin historia – nahkatarvikkeista hyvän unen tuotteisiin

Satavuotiaan Suomen itsenäisyyspäivän alla pysähdyimme tutkimaan myös Familonin historiaa. Tutustu tarinaamme ja hauskoihin kuviin vuosien varrelta!

Tänä itsenäisyyspäivänä juhlistamme 100-vuotiasta Suomea. Suomesta löytyy satoja upeita yrityksiä, jotka ovat olleet mukana suomalaisten hetkissä kansakunnan satavuotisen taipaleen aikana.

Familon on satavuotiaaseen nähden vielä nuori: olemme olleet vuodesta 1966 mukana rakentamassa suomalaista hyvinvointia. Familon-tuotteiden turvallisuus, laatu ja mukavuus ovat vuosikymmenten kehitystyön tulos, jotta me suomalaiset nukkuisimme paremmin ja voisimme paremmin. 

Hyvä uni luo perustan hyvälle arjelle. Haluamme luoda kodin, jossa jokainen voi nauttia olostaan – Familonin koti on hyvän olon koti. Familonin tarina alkoi kuitenkin jostakin aivan muusta kuin hyvän unen tuotteista.

Tutustu yli 50-vuotiseen historiaamme ja hauskoihin valokuviin vuosien varrelta!

 

TARINA ALKAA VUONNA 1912

Familonin historia juontaa vuoteen 1912, jolloin nahkatavaravähittäiskauppaa tehnyt Valjasliike Oy perustettiin. Helsinkiläisyritys palveli seudun hevosmiehiä kestävillä valjas- ja nahkatarvikkeilla. Sittemmin perustaja Samuli Pajarisen mukaan Espe Oy:ksi nimetty yritys siirtyi vähitellen teolliseksi yritykseksi, jonka palveli monipuolisesti huonekaluteollisuutta ja sisustusaloja. Vuosien saatossa katse suunnattiin uudenaikaiseen ja innovatiiviseen materiaaliin, vaahtomuoviin. Espe ottaa rohkean hypyn tuntemattomaan aloittaessaan tämän tulevaisuuden materiaalin valmistuksen eri yritysten raaka-aineeksi.

 

1960-LUKU

Familon-tuotemerkki rekisteröidään vuonna 1966 ja sen myötä otetaan ensimmäinen askel kuluttajan suuntaan. Familon-nimi tulee sanoista family (perhe) ja porolon, joka venäjäksi tarkoittaa vaahtomuovia. Familon-merkin alla aletaan valmistaa vaahtomuovipatjoja, joustin- ja runkopatjoja sekä muita pitkälle kehitettyjä erikoistuotteita tyyny- ja peitekategoriassa.

 

1970-LUKU

Familon on ykkönen Suomen patja-, peite- sekä tyynymarkkinoilla ja Euroopan vaahtomuoviteollisuuden teknologiajohtaja. Familon näkyy suomalaisten lapsiperheiden arjessa myös äitiyspakkauksen makuupussina, joka on säilynyt pakkauksen ikonisena tuotteena 70-luvulta tähän päivään saakka. Makuupussi on esimerkki projektimyynnin asiantuntijuudesta, joka kulkee nykyään nimellä Familon Pro.

 

1980-LUKU

Fokusta vaihdetaan taas rohkeasti, kun oma patjanvalmistus aloitetaan. Asiantuntijuus ja ymmärrys suomalaisten unesta syvenee ja Familon on taas lähempänä kuluttajaa. Jo yli 80 % suomalaisista tuntee Familon Princess -tuotemerkin, jota on valmistettu 60-luvulta saakka.

 

 

1990-LUKU

Tuotevalmistus teknistyy, kun tyynyihin ja peitteisiin tuodaan täysin uudenlaisia ja innovatiivisia kuituratkaisuja sekä teknologioita. Monen kuituteknologian edelläkävijänä Familon tuo Suomen markkinoille tyynyihin muotoutuvaa Comforel-pallokuitua. 90-luvulla valikoima laajenee ja makuuhuonekokonaisuus täydentyy tekstiileillä, kuten pussilakanoilla, päiväpeitteillä ja verhoilla.

 

2000-LUKU

Familon tuo vuosituhannen alussa markkinoille älypehmustesängyt. Uutta Familon-mallistoa kutsutaan funktionaaliseksi mallistoksi, koska se on niin toiminnallinen ja käytännöllinen. Käyttömukavuus paranee lastentuotteissa, kun korkealaatuinen Familon Hiphop -mallisto tuo parhaat unet perheen pienimmille. Potilasturvallisuuskin paranee: Familon Pro -malliston uudet innovatiiviset pelastuspatjat turvaavat niin vuodepotilaiden unet kuin nopean pelastumisenkin. Matkan varrella yhtiön tuoteportfolioon on kuulunut myös Finlayson-tuotemerkki.

 

 

2010-LUKU

Vuonna 2014 Familon-liiketoiminnan ostaa tekstiilitoimija Peter Hunt, jonka myötä Familon Oy:sta tulee osa ruotsalaista Trading House Scandinavia AB -konsernia.

Joka kolmannesta suomalaiskodista löytyy Familonin tuotteita. Familon on lähempänä kuluttajaa kuin koskaan, ja puolivuosisataa vanha Familon tuntee suomalaisten unet parhaiten. Toiminnan ydin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin konseptoinnissa, hyvän unen ja hyvinvoinnin ymmärryksessä. 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi vuonna 2016 Familon palaa juurilleen tuoden markkinoille taas kodintekstiilimalliston, joka kantaa nimeä Familon Home.

Familon Home -vuodevaatteiden sekä päivä- ja kylpytekstiilien harmoninen maailma, korkea laatu ja miellyttävä tuntu jatkavat muiden Familon-tuotekategorioiden filosofiaa tehden samalla Familonista kodintekstiilibrändin, joka tarjoaa kodin hyvinvointituotteita aina pussilakanoista vuodetuotteisiin.

Tänä päivänä Familon-tuotteissa nukutaan luksukkaissa hotellihuoneissa, jäämerilaivojen hyteissä ja ennen kaikkea tuhansissa suomalaiskodeissa, joissa yksilöllisiä tarpeita on yhtä paljon kuin nukkujiakin.

 

Juhlistetaan Suomen satavuotista itsenäisyyttä nukkumalla ja voimalla hyvin! Juhlan kunniaksi tarjoamme kaikki Familon-tyynyt ja -peitot 25 % alennuksella verkkokaupassamme sunnuntaihin 10. joulukuuta asti. Klikkaa itsesi Suomi 100 -kampanjasivulle!