Tarkista uniergonomiasi! Familonin vinkit tyynyn valintaan

Onko unesi levotonta ja heräilet useita kertoja yön aikana? Heräätkö aamuisin niska-hartia-alueen särkyyn tai selkäkipuun? Saatat kärsiä huonosta uniasennosta.

Saatamme viettää nukkuessamme useita tunteja kehoa kuormittavissa asennoissa. Fysiatri Jari Ylisen mukaan jo kolmen minuutin mittainen virheasento unen aikana voi aiheuttaa kivun tunteen.

Siksi omaan uniasentoon on tärkeää kiinnittää huomiota jo illalla nukkumaan mennessä.

Hyvässä nukkumisasennossa selkäranka on luonnollisen suorassa asennossa, tukien ihmisen luontaista ryhtiä. Siksi nukkumisergonomiasta kirjan kirjoittanut työfysioterapeutti Jenni Ahopelto suosittelee selin nukkumista. Hereillä ollessamme kuormitamme vartaloa ja istumme paljon esimerkiksi tietokoneen ääressä. Selin nukkumisasento tarjoaa vastavuoroisen asennon vartalolle. Kaikille selinmakuu ei uniasentona kuitenkaan tunnu luonnolliselta. Tällöin suositeltava nukkumisasento on hyvin tuettu kylkiasento.

Familonin vinkit tyynyn valintaan:

Hyvä vuode antaa perustuen ja sopiva sijauspatja pintapehmeyden. Tyynyjen avulla vartalo tuetaan rentouttavaan uniasentoon, jossa on myös helppo hengittää. Tyynyn valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota omaan vartalotyyppiin, nukkumisasentoon ja patjan pehmeyteen. Kun oikean korkuinen juuri sopivalta tuntuva tyyny on löytynyt, pohdi vielä tarvitsetko lisätyynyä uniasennon tukemiseen.

  • Selällään tai vatsalla nukuttaessa riittää matalampi tyyny, kun taas kylkiasento vaatii korkeamman tyynyn.
  • Harteikkaampi tarvitsee korkeamman tyynyn kuin kapeaharteinen, jotta pää ja niska saavat tarvitsemansa tuen.
  • Pehmeällä patjalla nukkuessa hartiat painautuvat syvemmälle alustaan, jolloin matalampi tyyny riittää.
  • Vartalon tueksi valitaan lisätyyny tarpeen mukaan.

Selin nukkuminen: Valitse matala tyyny, joka antaa päällesi oikeanlaisen tuen. Selinmakuulla vartalo pääsee lepäämään vapaasti, mutta tuolloinkin on tärkeää muistaa, että kaula pysyisi suotuisassa asennossa: leuka ei saisi nousta liikaa kaulakuoppaa kohti, muttei nojautua myöskään liikaa taaksepäin. Anna käsien levätä rentona vartalon sivuilla ja jalkojen olla suorina.

Löydä itsellesi sopiva tyyny:
Familon Gold -untuvatyyny puolikorkea
Familon Silver -untuvatyyny matala
Familon Ergo Futurex -tyyny S
Familon Ergo Niska -tyyny

 

Kyljellään nukkuminen: Kylkiasennossa tulee pitää huoli siitä, etteivät niska ja hartiat pääse lysähtämään ja että rinta pysyy auki. Valitse keskikorkea tai korkea tyyny, joka tuo tilaa niskan ja hartian väliin. Mikäli rinta tuntuu lysähtävän kasaan, voit avustaa sen auki pysymistä toisella tyynyllä, jota halaat kevyesti.

Toiset kaipaavat tukea myös polviensa väliin. Kokeile 150 cm pitkää Familon Ergo Selkä -lisätyynyä, joka on suunniteltu tukemaan vartaloa niin rinnasta kuin polvista. 

Löydä itsellesi sopiva tyyny:
Familon Silver -untuvatyyny korkea
Familon Gold -untuvatyyny puolikorkea
Familon Feel -tyyny puolikorkea
Familon Outlast Super -tyyny puolikorkea

 

Vatsallaan nukkuminen: Vatsa-asennosta aiheutuu usein epämiellyttävää kipua niskan alueelle, sillä kaularanka on voimakkaasti kiertynyt. Pehmeä vuode päästää selkärangan taipumaan taaksepäin, joka saa aikaan helposti kipua ja jännityksen tunnetta. Pidä siis huoli, että tyynysi on riittävän matala ja sänkysi tarpeeksi napakka.

Löydä itsellesi sopiva tyyny:
Familon Silver -untuvatyyny matala
Familon Princess -matalatyyny
Familon Dreamfil -matalatyyny

 

Tyynyillä voi myös helpottaa erilaisia kipuja, jotka vaivaavat yön aikana. Alaselän kivuista kärsivää voi esimerkiksi helpottaa tyynyn asettaminen takapuolen tai takareisien alle selinmakuulla nukuttaessa. Virheasennot aiheuttavat särkyä: esimerkiksi käsien pitäminen tyynyn alla, ranteiden kääntäminen sisäänpäin ja jalkojen taivuttaminen voivat aiheuttaa kiputiloja.

Tutustu Familon-tyynyihin, jotka on suunniteltu fysiatrian erikoislääkärin kanssa:
Familon Ergo Selkä -lisätyyny
Familon Ergo Multi -lisätyyny
Familon Ergo Niska -tyyny

 

Uuden nukkumisasennon opettelu voi olla aluksi vaikeaa, mutta lopulta keho tottuu muutokseen. Kokeile uuden nukkumisasennon opettelua ainakin kaksi viikkoa.

Lue lisää vinkkejä tyynyn valintaan Familonin Vinkit-sivulta!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save