Helppoa kesäruokaa: mökkiläisen tuorepuuro

Pienellä vaivalla syntyvä tuorepuuro on täydellinen laiskojen kesälomapäivien aamiainen tai välipala.

Kesäaamuina eivät paina arjen huolet, ja arkisissa askereissakin voi oikaista mutkat suoriksi. Nopeasti valmistuva tuorepuuro on herkullinen ja terveellinen vaihtoehto aamupalalle tai välipalaksi. Valmista puuro illalla kannelliseen purkkiin ja nappaa se mukanasi mökkilaiturille, rannalle, riippukeinuun tai piknikille.

Urheilijat sekoittavat tuorepuuronsa rahkaan tai lisäävät sekaan proteiinijauhetta, keliaakikolle sopii gluteenittomista kaurahiutaleista valmistettu tuorepuuro. Vegaani valmistaa tuorepuuronsa kasvimaitoon: esimerkiksi kaura- ja soijamaito sopivat erityisen hyvin tuorepuuroon. Herkuttelija lisää joukkoon ruokalusilallisen kaakaota tai maapähkinävoita.

Mökkiläinen viimeistelee tuorepuuronsa tietysti tuoreilla marjoilla, jotka poimitaan lähimetsästä.

 

 

Tuorepuuron kaava:

  • 1 dl kaurahiutaleita
  • 1 rkl chia-siemeniä
  • 2 dl nestettä (esimerkiksi kauramaitoa)
  • 1 dl lempimarjojasi
  • kourallinen murskattuja pähkinöitä
  • ripaus vaniljaa

 

Sekoita kaurahiutaleet, chia-siemet, neste, marjat, murskatut pähkinät ja vanilja keskemään. Jätä tuorepuuro yön ajaksi jääkaappiin tekeytymään. Tarkista aamulla tuorepuuron rakenne: jos puuro tuntuu liian paksulta, lisää joukkoon hieman lisää nestettä. Ripottele päälle tuoreita marjoja ja pähkinämurua. Nauti heti tai pakkaa tuorepuuro mukaan piknikille.