Joogaa itsesi uniseksi

Rauhallinen jooga ennen maatamenoa on ihana tapa kutsua unta. Liikkeet soveltuvat myös ensikertalaiselle!

Ennen nukkumaanmenoa kannattaa omistaa muutama hetki hiljentymiselle, erityisesti jos kärsit unensaantivaikeuksista. On tärkeää pitää liikkeet hyvin lempeinä, eikä missään nimessä maksimiasennossa, jotta keho ei innostu ja ala tuottaa adrenaliinia.

Liike 1: Viparita karani

Jalkojen nostaminen kattoa kohti on erittäin tasapainottavaa – se virkistää kun olet väsynyt ja rauhoittaa, kun käyt ylikierroksilla. Käy istumaan yksi pakara seinää vasten ja kiepauta siitä jalat ylös seinää pitkin ja laske selkäsi lattialle. Asettele lantio, jalat ja selkä sekä pää hyvin alustalle. Polvien ei tarvitse olla suorat. Levitä kädet sivuille, alaviistoon tai tuo ne vatsan päälle. Sulje silmät ja hengittele niin kauan kuin haluat, mutta ainakin parin minuutin ajan. Asento auttaa myös aikaeroväsymykseen ja jalkojen turvotukseen, eli sopii loistavasti tehtäväksi hotellihuoneessa lentomatkan jälkeen.

uniasanat

Liike 2: Lempeä kierto

Kierto on selkärangalle erittäin terapeuttinen asento – se vapauttaa selkärankaa ja lisää neste- ja verenkiertoa nikamissa sekä välilevyissä. Se myös lisää verenkiertoa vatsan alueen elimissä auttaen näin ruuansulatusta. Asetu istumaan tyynyn päälle risti-istuntaan. Tuo sormenpäät lattiaan ja auta selkäranka suoraksi. Hengitä syvään sisään ja uloshengityksellä lähde kiertämään rintakehää ensin oikealle. Anna kasvojen osoittaa samaan suuntaan rintakehän kanssa tai siirrä katsetta varovasti kohti oikeaa hartiaa. Voit siirtää yhden käden oikealle polvelle ja toisen selän taakse. Pidä kiertoa muutaman hengityksen ajan. Varmista, että hengitys kulkee rauhallisesti. Vapauta uloshengityksellä ja toista vasemmalle. Voit tehdä kierrot myös selinmakuulla kääntäen polvet ensin vasemmalle ja sitten oikealle.

Liike 3: Lapsen asento

Otsan laskeminen alustaa vasten rauhoittaa elimistöä ja aivoja. Tämä asento auttaa myös ruuansulatukseen. Asetu polvi-istuntaan ja levitä polvia vähän kauemmaksi toisistaan. Kurota käsiä pitkälle eteen ja laske otsa alustaa vasten samalla pitäen lantio kantapäillä. Jos otsa ei ylety maahan saakka, laita tyynyjä otsan alle. Halutessasi voit tuoda kädet vartalon viereen. Pysy täällä usean hengityksen ajan, niin kauan, kunnes tunnet kehon ja ajatusten rentoutuvan.

Vinkit uneen rauhoittavaan joogaan antoi RYT 500 ISHTA -joogaopettaja Mikaela Soldan.

Save