Kauniita unia: Aino Mäkelä

Hyvinvointivalmentaja, -kirjailija ja -bloggaaja Aino Mäkelälle laadukas uni on vähintään yhtä tärkeää kuin puhdas ravinto.

Aino rakastaa pitkiä, hitaita viikonloppuaamuja ja taltuttaa unettomat yöt syventymällä rauhoittaviin jooga-asanoihin. Myös ravinnolla on merkittävä rooli unen kannalta: puhdas ravinto ja lempeä iltapuuro siivittävät Ainon hyviin uniin. Kun yöuneen panostaa, kaikki hyvinvointia tukevat asiat tapahtuvat kuin itsestään.

 

Minkälainen on täydellinen makuuhuone?

Täydellinen makuuhuoneeni on aamuisin valoisa ja öisin pimeä. Lämpötila on juuri sopivasti viileän puolella ja huonetta koristavat vehreät viherkasvit. Tyyli on simppeli ja sen herkullisin elementti on ehdottomasti pehmeä ja houkuttelevan muheva sänky, jota koristavat ihanissa väreissä ja printeissä loistavat liinavaatteet – ne tuovat muuten pelkistettyyn huoneeseen paljon iloa ja elämää.

 

Kolme asiaa, joita ilman et pysty nukkumaan?

Ilta-reishi, pimennysverhot ja riittävä tyynymäärä (neljä on aika vakio).



Lempilakanasi juuri nyt?

Rakastan puuvillaisten Ultra-lakanoiden pirteitä värejä, jotka saavat aikaan kesäisen fiiliksen makuuhuoneeseen aivan itsestään. Eikä niiden pehmeys ja mukavuuskaan ole yhtään haitaksi, päin vastoin!

 

Onko makuuhuoneesi pyhitetty nukkumiselle, vai vietätkö siellä aikaa muulloinkin?

Makuuhuone on mun zen zone, jossa rauhoitun pitkän päivän jälkeen. Vain viikonloppuisin saatan ottaa sänkyyn puhelimen tai tietokoneen, mutta muuten pyrin pitämään makuuhuoneeni täysin ärsykkeettömänä. 

 

Miten rauhoitut ennen nukkumaanmenoa?

Mulla on aika tasaiset iltarutiinit ja niistä tärkeimmät ovat puhelimen sulkeminen viimeistään kymmeneltä (yleensä jo kahdeksalta), viileä suihku sekä ilta-reishi. Lempi-iltaruokani on lämmin kaurapuuro kardemummalla ja vaniljalla höystettynä, mikä siivittääkin ihanasti höyhensaarille!

Mitä teet, jos et saa yöllä unta?

Kirjoitan päässä pyöriviä ajatuksia ylös, luen kirjaa tai teen rauhoittavia jooga-asanoita. En yritä pakottaa unta, sillä unettomuudesta stressaaminen on aina onnistunut vain pahentamaan tilannetta.



Kiinnostavin uni, jonka viimeksi näit?

Näen itseasiassa aika vähän unia, mutta pari yötä sitten näin unta, jossa vedin raakasuklaakurssia itse Suomen presidentille! Se oli aika hauskaa ja mielenkiintoista, enkä yhtään laittaisi pahakseni vaikka joskus saisinkin moisen kunnian.

 

Miten merkittävän osan uni muodostaa hyvinvoinnistasi?

Uni on mulle tärkeää, vähintään yhtä tärkeää kuin ravinto. Jos nukun huonosti, se näkyy ihan kaikessa – niin aktiivisuudeessa, luovuudessa kuin ruokahalussakin sekä elämän yleisessä mielekkyydessä. Väsyneenä iskee helposti herkkuhimo ja silloin saatankin yrittää piristää itseäni syömällä aivan liikaa raakasuklaata...

Kunnon yöunien jälkeen herään aamulla virkeänä ennen kelloa ja päivä sujuu paljon jouhevammin! Ilman hyviä yöunia en edes viitsi mennä boxille treenaamaan, sillä tiedän silloin tekeväni vain hallaa itselleni. Panostamalla yöuneen koenkin, että kaikki muut hyvinvointia tukevat asiat tapahtuvat kuin itsestään!

 

Minkälainen olisi unelmiesi aamu?

Rakastan hitaita aamuja! Viikonloput on yleensä luksusta: herään aikaisin, jonka jälkeen jään vielä sänkyyn loikoilemaan pidemmäksi aikaa. Luen kirjaa tai katson elokuvaa. Kaiken kruunaa sängyssä juotu aamukahvi, minkä jälkeen saatan vielä ottaa pienet torkut ennen kuin varsinaisesti aloitan päiväni.

 

Lue Ainon blogista hyvinvointivalmentajan kokemuksia Familonin Ultra Sport -tuotteista, jotka ovat kesän ajan mukana K-Citymarketien keräilykampanjassa!

Kuvat: Aino Mäkelä