Vaihtovälillä on väliä

Sänky voi olla lempipaikkasi, mutta älä kiinny siihen iäksi.

Kun valitset itsellesi oikeanlaisen tyynyn, peitteen sekä patjat ja hoidat niitä oikein, varmistat itsellesi mahdollisimman hyvät yöunet. Peitto on suositeltavaa pestä 2-3 kertaa ja tyyny sekä sijauspatjansuojus 3-4 kertaa vuodessa. Sänky on viisasta imuroida aina lakanoiden vaihdon yhteydessä. Patja ja vuodevaatteet ovat hygieniatuotteita, jotka kuluvat käytössä, mutta oikea hoito pidentää niiden käyttöikää. Allergia- ja astmaliitto kuitenkin muistuttaa, ettei sänky ole uudenveroinen lopun ikää, ja patja olisi hygieniasyistä hyvä uusia noin 10 vuoden välein.

Laadukkaan patjamateriaalin hengittävyys ehkäisee hilseilyn ja hikoilun aiheuttaman lian, bakteerien ja kosteuden imeytymistä patjaan, mutta hygienia- ja allergiasyistä samassa sängyssä ei ole suotavaa nukkua yli 10 vuotta. Kroonisesti tukkoinen ja aamulla vuotava nenä ovat oireilua, jotka voivat kieliä huonosta vuodehygieniasta.

Keskikokoisen miehen ihon pinta-ala on noin kaksi neliömetriä, mikä kerryttää vuodessa keskimäärin 170 grammaa kuollutta ihosolukkoa, hilsettä. Siitä puolet on rasvaa. Hilsettä synnyttävä talineritys voi kiihtyä jopa kolminkertaiseksi kesäaikana. Talineritystä lisää myös kosteusvoiteen käyttö. Osa hilseestä pestään pois, mutta osa siitä tarttuu yöpaitaan, vuodevaatteisiin ja patjaan.

Keho erittää vuorokaudessa myös 0,5-1 litraa hikeä ympäristön lämpötilasta ja vaatetuksesta riippuen. Elimistön lämpötilaa voimakkaasti nostava rasitus, kuten kuume nostaa hikoilun jopa 2,5 litraan vuorokaudessa. Vielä runsaampaa yöhikoilua esiintyy 1-5 %:lla työikäisestä väestöstä. Yöhikoilun yksi monista syistä voi olla esimerkiksi naisilla menopaussi. Yöhikoilua vähentävät hyvin hengittävät petivaatteet, jotka päästävät ilman kiertämään ja kosteuden haihtumaan, ja joiden alla ei ole liian kuuma. Familon Ergo Breathair -sijauspatja on äärimmäisen hengittävä, ja siksi paljon hikoilevan hyvä valinta. Menopaussiin ja hikoileville täsmävinkki on viilentävät ja aina sopivalta tuntuvat Outlast Super -peitto, -tyyny- ja -sijauspatjansuojus.

Vuodevaatteiden huoltotarpeeseen vaikuttaa luonnollisesti hikoilun määrä ja esimerkiksi se käykö suihkussa illalla. Hien ja hilseen lisäksi myös ihovoiteet ja hiusten muotoilutuotteet ”jättävät jälkensä” vuodevaatteisiin. Jos yöllä on herännyt yskimään, koska vuoteesta löytyy erinäinen määrä ihosta irronnutta hilsettä tai tyynynliinalla olevaa hiuslakkaa, uni ei ole ollut levoksi. Hengittäminen on helpompaa puhtaassa sängyssä. (Allergia- ja astmaliitto 2016). Lian ja rasvan sekoitus voi vähitellen härskiintyä ja aiheuttaa hajuhaitan, joka siirtyy vuodevaatteista myös patjaan.

Tuulettaminen raikastaa ja kuivattaa vuodevaatteet, ja siitä on hyvä tehdä joka viikkoinen tapa. Vuodetta ei myöskään kannata pedata heti herättyä, vaan vasta kun auki jätetyistä peitoista on kosteus ehtinyt haihtua.

Familonin tuotteet on suunniteltu yhteistyössä Allergia- ja astmaliiton kanssa.

Onko viimeisestä vaihtokerrasta kulunut jo vuosia? Tilaa Familon-sängyt ja -patjat helposti netistä >

Lähde: Nukkumisergonomia, Jari Ylinen, Medirehabook kustannus Oy 2015