Toimitusehdot

Familon.fi käyttö- ja sopimusehdot

Familon.fi-verkkokauppa on Familon Oy:n (2485849-0) ylläpitämä verkkokauppa. Näitä sopimusehtoja (jäljempänä ”Ehdot”) sovelletaan Familon.fi-verkkokaupan välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Familon Oy:n ja sen asiakkaiden välillä. Kehotamme perehtymään näihin Ehtoihin ennen tilauksen tekemistä Familon.fi-verkkokaupasta.

Tilaamalla tuotteita ja/tai rekisteröitymällä Familon.fi-verkkokauppaan asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin Ehtoihin, hyväksyy ne ja sitoutuu noudattamaan niitä. Näitä Ehtoja sovelletaan kaikkiin käyttäjän toimiin Familon.fi-verkkosivuilla.

Verkkokaupassa asiointi ja rekisteröityminen

Tilatakseen Familon.fi-verkkokaupasta on asiakkaan oltava täysi-ikäinen, ja hänellä tulee olla toimiva sähköpostiosoite sekä postiosoite Suomessa.

Asiakas voi asioida verkkokaupassa joko Familon.fi-verkkokaupan rekisteröityneenä kanta-asiakkaana tai ilman rekisteröitymistä. Tilauksen ja tilausta koskevien asiakirjojen toimittamista varten tulee asiakkaan luovuttaa tilausta tehdessään yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on tarvittaessa velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta Familon Oy:lle.

Rekisteröityminen on maksutonta. Friends of Familon -jäseneksi eli Familon.fi-verkkokaupan kanta-asiakkaaksi rekisteröidytään osoitteessa www.familon.fi/rekisteroidy. Asiakasta kehotetaan perehtymään huolellisesti kanta-asiakkuuden sääntöihin ja rekisteriselosteeseen ennen kanta-asiakkaaksi rekisteröitymistä. Säännöt ja rekisteriseloste löytyvät osoitteesta www.familon.fi/saannot-ja-rekisteriseloste. Rekisteröitynyt asiakas voi tarkastella aikaisempia tilauksiaan omilta sivuilta ja seurata myös uusimman tilauksen toimituksen etenemistä.

Rekisteröitynyt asiakas vastaa kaikista käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan tapahtuvasta asioinnista ja tehdyistä tilauksista verkkokaupassa. Mikäli asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksensa ovat paljastuneet tai joutuneet sivullisen haltuun tai että hänen tunnuksiaan käytetään väärin, asiakkaan tulee ilmoittaa asiasta välittömästi Familon Oy:lle. Familon Oy:llä on oikeus jäädyttää asiakkaan tunnukset ilman ennakkoilmoitusta, jos Familon Oy epäilee asiakkaan tunnuksia käytettävän väärin.

Asiakastiedot ja tietosuoja

Familon Oy käsittelee verkkokaupan välityksellä saatuja ja asiakkaan antamia henkilötietoja voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Asiakkaiden tiedot tallennetaan Familon Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Henkilötietolain mukainen rekisteriseloste, jossa kuvataan henkilötietojen käsittelyä tarkemmin, on nähtävissä osoitteessa www.familon.fi/rekisteriseloste.

Evästeet

Familon.fi-sivustolla voidaan käyttää evästeitä (”cookies”) tai muita vastaavia tekniikoita verkkokauppasivuston käyttämiseen tai käyttäjän päätelaitteeseen liittyvien tietojen, kuten tietojen siitä, milloin ja mitä verkkokaupan osioita käyttäjä on selannut, mitä selainta käyttäjä käyttää tai miltä sivulta käyttäjä on saapunut, keräämiseen verkkokaupan ja asiakaspalvelun parantamiseksi ja analysoimiseksi. Eväste on lyhyt tekstitiedosto, jonka verkkopalvelin tallentaa käyttäjän päätelaitteelle verkkopalvelun välityksellä. Evästeiden avulla saatu tieto on luonteeltaan anonyymiä, mutta evästeen avulla saatuja tietoja on mahdollista yhdistää käyttäjältä saatuihin henkilötietoihin.

Evästeiden avulla Familon Oy voi seurata verkkokaupan käyttäjämääriä ja muita sen käyttöön liittyviä tietoja, ja saatujen tietojen avulla analysoida ja kehittää palveluaan entistä asiakasystävällisemmäksi sekä tarjota asiakkailleen kohdennettuja tuotesuosituksia, tarjouksia ja etuja verkkokaupassa. Käyttäjä voi halutessaan estää evästeiden käytön oman selaimensa asetuksista tai poistamalla evästeet selaimestaan palvelun käytön jälkeen. Lisätietoja selainkohtaisista käyttöohjeista saa selaimen valmistajan ohjeista. Evästeiden poistaminen tai niiden käytön estäminen voi kuitenkin vaikuttaa haitallisesti Palvelun tai sen tiettyjen toimintojen käyttämiseen tai jopa estää sen.

Tilaaminen

Tilattaessa asiakasta sitova kauppasopimus syntyy, kun asiakas on lähettänyt tilauksensa verkkokaupassa. Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista. Familon Oy lähettää tilaajalle sähköpostitse asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen tilausvahvistuksen. Familon Oy pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta.

Asiakkaan tulee tarkistaa, että vahvistus vastaa sisällöltään asiakkaan tekemää tilausta. Rekisteröitynyt asiakas voi myös tarkistaa tilauksensa sisällön verkkokaupassa kirjautumalla palveluun.

Tuotteiden hinnat

Familon.fi-verkkokaupan hinnat ovat euroissa (eur) ja sisältävät arvonlisäveron (24%). Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimituskuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen tilauksen yhteydessä ja tilausvahvistuksessa.

Tuotteen hinta on Familon.fi-verkkokaupan sivulla tuotetietojen yhteydessä tilaushetkellä näkyvä hinta. Hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Verkkokaupan tuotteiden ja toimitusten hintoja päivitetään säännöllisin väliajoin. Familon Oy varaa oikeuden teknisistä tai inhimillisistä virheistä aiheutuviin hintojen korjauksiin ja tarkistuksiin. Mikäli verkkokaupassa on annettu virheellinen hintatieto, ja virhe on sillä tavoin selvä, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe (esim. hinta on poikkeuksellisen alhainen verrattuna todelliseen hintaan tai yleiseen hintatasoon), Familon Oy ei ole velvoitettu myymään tuotetta virheellisellä hinnalla.

Toimitus

Familon Oy toimittaa myymänsä tuotteet asiakkaalle kolmannen osapuolen kanssa tekemänsä kuljetussopimuksen perusteella. Tilausten toimitus on mahdollinen Manner-Suomessa osoitteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Toimituskulut lisätään tilauksen hintaan. Kunkin tilauksen toimituskulut ovat nähtävissä verkkokaupan ostoskori-toiminnolla. Mikäli tilauksella tilataan useampi tuote, Familon Oy veloittaa toimituskulun ostoskorin kalleimman/suurimman tuotteen toimituskulun mukaisesti. Katso lisää www.familon.fi/toimitustavat-ja-kulut.

Tuotteiden toimitusajat määräytyvät tuoteryhmäkohtaisesti. Varastotuotteiden toimitusaika on 3–6 arkipäivää tilauksesta toimitustavasta riippuen. Varastotuotteita ovat mm. tyynyt ja peitteet, lasten tuotteet sekä kylpytekstiilit, vuodetekstiilit ja päivätekstiilit. Tilaustuotteiden toimitusaika on 1–3 viikkoa tilauksesta. Tilaustuotteita ovat mm. sängyt, patjat, sijauspatjat ja rullapatjat. Kunkin tuotteen toimitusaikamääritelmä on nähtävissä tuotteen tuotetiedoissa ostoskorissa.

Toimitusajat ovat arvioita. Mikäli tilauksen toimittaminen viivästyy ilmoitetusta, Familon Oy pyrkii ilmoittamaan asiakkaalle viivästyksestä asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen ja antamaan asiakkaalle uuden arvion toimitusajankohdasta. Mikäli Familon Oy on lähettänyt tilauksen ajoissa, mutta kuljetusliikkeen jakelussa tapahtuu jokin häiriö esim. Postin jakelu on ruuhkautunut, ei Familon vastaa toimituksen myöhästymisestä.

Tilaus voidaan tarvittaessa jakaa useampaan lähetykseen. Jos tilaus toimitetaan useammassa erässä, Familon Oy veloittaa toimituskulut ainoastaan yhden toimituserän osalta. Familon Oy varaa oikeuden olla toimittamatta tilausta, mikäli tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ei ole enää saatavilla. Kauppa katsotaan tällöin purkautuneeksi, ja Familon Oy palauttaa asiakkaalle vastaanottamansa maksusuoritukset. Tällaisissa tapauksissa Familon Oy on yhteydessä asiakkaaseen ja sopii toimenpiteistä.

Familon Oy ei vastaa siitä, jos tilauksen toimittaminen viivästyy tai tilausta ei voida toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä, kuten siksi, että asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai laiminlyönyt ilmoittaa yhteystietojensa muuttumisen.

Tuotteiden tarkastaminen ja reklamaatiot

Asiakkaan tulee toimituksen vastaanotettuaan viivytyksettä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat virheettömiä, ja että toimitus on sisältänyt kaikki tilatut tuotteet. Mikäli asiakas havaitsee, että toimitetussa tuotteessa on virhe tai että tilaus on muutoin virheellinen, asiakkaan tulee välittömästi ja viimeistään 14 päivän kuluessa toimituksen vastaanottamisesta ilmoittaa siitä Familon Oy:n asiakaspalveluun.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden toimituskulut maksetaan tilauksen yhteydessä joko pankki- tai luottokortilla, valittavana on myös Collector-lasku ja -osamaksu.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Tilatessasi Familon.fi-verkkokaupasta maksutapahtuma suoritetaan Paytrail Oy:n hallinnoiman maksupalvelun kautta. Familon Oy vastaa tuotteista, niiden toimituksesta ja asiakaspalvelusta sekä reklamaatioista.

Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Tapiola, Aktia, Nooa, Paikallisosuuspankit, Säästöpankit, Handelsbanken, S-Pankki, Ålandsbanken ja Visa-, Visa Electron-, MasterCard-kortit sekä Collector-lasku ja -osamaksu. Katso lisää www.familon.fi/maksutavat.

Peruuttaminen ja palautukset

Familon.fi-verkkokaupan asiakkaan on mahdollista peruuttaa kauppa ja palauttaa verkkokaupasta hankkimansa tuote 14 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta ilmoittamalla siitä Familon Oy:lle nimenomaisesti.

Asiakkaalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta hygieniatuotteiden osalta pakkauksen avaamisen jälkeen, koska tuote ei ole palautettavissa myyntiin. Hygieniatuotteita ovat esimerkiksi tyynyt, peitot, sijauspatjansuojukset, sijauspatjat, patjat ja sängyt. Tieto tuotteen hygieniamääritelmästä on nähtävissä verkkokaupan tuotesivulla tarkemmat tuotetiedot -kentän lopussa.

Palauttaakseen tuotteen tulee asiakkaan täyttää tuotepalautuslomake osoitteessa www.familon.fi/palautukset. Vastaanotettuaan palautuslomakkeen Familon Oy toimittaa asiakkaalle tarkat ohjeet tuotteet palauttamiseksi. Asiakkaan tulee lähettää peruuttamisilmoitus Familon Oy:lle viimeistään 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote Familon Oy:lle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Familon Oy vastaa normaalitilanteissa peruutettavien tuotteiden postituskuluista. Jos tuotetta ei kuitenkaan voida esimerkiksi sen suuren koon tai painon vuoksi palauttaa tavanomaisella tavalla postitse, asiakas vastaa tuotteen palautuskustannuksista.

Tuotteen noutamatta jättäminen toimituspaikasta silloin, kun asiakas ei ole tehnyt nimenomaista peruuttamisilmoitusta, katsotaan tuotteen peruuttamiseksi.

Familon Oy hyvittää palautettujen tuotteiden arvon asiakkaan käyttämää maksutapaa käyttäen. Familon Oy suorittaa vastaanottamiensa maksusuoritusten palautuksen viivytyksettä ja kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa asiakkaan peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Familon Oy:llä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes Familon Oy on saanut tuotteen takaisin tai kunnes asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin.

Kun asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty, on Familon Oy:lla oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka.

Ylivoimainen este

Familon.fi-verkkokauppa noudattaa ehtojen mukaisia velvollisuuksia siinä määrin kuin sitä kohtuudella voidaan vaatia. Familon.fi ei kuitenkaan vastaa sellaisista mahdollisista tuotteiden virheellisyyksistä, viivästyksistä tai muista sopimusrikkomuksista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikoista (ylivoimainen este). Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan esimerkiksi työtaistelutoimenpiteet, henkilökunnan sairastuminen, tuonti- ja vientikiellot sekä mahdolliset häiriöt kuljetuksissa. Viivästymistilanteessa Familon.fi-verkkokauppa pyrkii kuitenkin palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja noudattaa velvollisuuksiaan niin pian kuin se tilanteen mukaan on mahdollista.

Ehtojen voimaantulo

Nämä ehdot tulevat voimaan 16.2.2016 ja ovat voimassa toistaiseksi. Näitä ehtoja sovelletaan voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin.

Sovellettava lainsäädäntö ja riitojen ratkaisu

Familon.fi-verkkokauppaan ja näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli sovintoratkaisuun ei päästä, erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomessa. Kuluttaja voi myös saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttaja-asiakas voi viedä erimielisyyden myös kotipaikkansa mukaan määräytyvän toimivaltaisen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.