Toimitusehdot

Familon.fi käyttö- ja sopimusehdot

Familon.fi-verkkokauppa on Wendre Finland Oy:n (2485849-0) ylläpitämä verkkokauppa. Näitä sopimusehtoja (jäljempänä ”Ehdot”) sovelletaan Familon.fi-verkkokaupan välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Wendre Finland Oy:n ja sen asiakkaiden välillä. Kehotamme perehtymään näihin Ehtoihin ennen tilauksen tekemistä Familon.fi-verkkokaupasta.

Tilaamalla tuotteita ja/tai rekisteröitymällä Familon.fi-verkkokauppaan asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin Ehtoihin, hyväksyy ne ja sitoutuu noudattamaan niitä. Näitä Ehtoja sovelletaan kaikkiin käyttäjän toimiin Familon.fi-verkkosivuilla.

Verkkokaupassa asiointi ja rekisteröityminen

Tilatakseen Familon.fi-verkkokaupasta on asiakkaan oltava täysi-ikäinen, ja hänellä tulee olla toimiva sähköpostiosoite sekä postiosoite Suomessa tai muussa EU-maassa.

Asiakas voi asioida verkkokaupassa joko Familon.fi-verkkokaupan rekisteröityneenä kanta-asiakkaana tai ilman rekisteröitymistä. Tilauksen ja tilausta koskevien asiakirjojen toimittamista varten tulee asiakkaan luovuttaa tilausta tehdessään yhteystietonsa, jotka sisältävät vähintään nimen, osoitteen, puhelinnumeron sekä sähköpostiosoitteen. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on tarvittaessa velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta Wendre Finland Oy:lle.

Rekisteröityminen on maksutonta. Friends of Familon -jäseneksi eli Familon.fi-verkkokaupan kanta-asiakkaaksi rekisteröidytään osoitteessa www.familon.fi/rekisteroidy. Asiakasta kehotetaan perehtymään huolellisesti kanta-asiakkuuden sääntöihin ja rekisteriselosteeseen ennen kanta-asiakkaaksi rekisteröitymistä. Säännöt ja rekisteriseloste löytyvät osoitteesta www.familon.fi/saannot-ja-rekisteriseloste. Rekisteröitynyt asiakas voi tarkastella aikaisempia tilauksiaan omilta sivuilta ja seurata myös uusimman tilauksen toimituksen etenemistä.

Rekisteröitynyt asiakas vastaa kaikista käyttäjätunnuksellaan ja salasanallaan tapahtuvasta asioinnista ja tehdyistä tilauksista verkkokaupassa. Mikäli asiakas havaitsee tai epäilee, että hänen tunnuksensa ovat paljastuneet tai joutuneet sivullisen haltuun tai että hänen tunnuksiaan käytetään väärin, asiakkaan tulee ilmoittaa asiasta välittömästi Wendre Finland Oy:lle. Wendre Finland Oy:llä on oikeus jäädyttää asiakkaan tunnukset ilman ennakkoilmoitusta, jos Wendre Finland Oy epäilee asiakkaan tunnuksia käytettävän väärin.

Asiakastiedot ja tietosuoja

Wendre Finland Oy käsittelee verkkokaupan välityksellä saatuja ja asiakkaan antamia henkilötietoja voimassa olevan EU:n henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Asiakkaiden tiedot tallennetaan Wendre Finland Oy:n ylläpitämään asiakasrekisteriin. Henkilötietolain mukainen tietosuojaseloste, jossa kuvataan henkilötietojen käsittelyä tarkemmin, löytyy osoitteesta www.familon.fi/tietosuojaseloste

Tilaaminen

Tilattaessa asiakasta sitova kauppasopimus syntyy, kun asiakas on lähettänyt tilauksensa verkkokaupassa. Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista. Wendre Finland Oy lähettää tilaajalle sähköpostitse asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen tilausvahvistuksen. Wendre Finland Oy pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta.

Asiakkaan tulee tarkistaa, että vahvistus vastaa sisällöltään asiakkaan tekemää tilausta. Rekisteröitynyt asiakas voi myös tarkistaa tilauksensa sisällön verkkokaupassa kirjautumalla palveluun.

Tuotteiden hinnat

Familon.fi-verkkokaupassa näkyvät hinnat ovat euroissa (eur) ja sisältävät arvonlisäveron (24%). Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimituskuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen tilauksen yhteydessä ja tilausvahvistuksessa.

Arvonlisävero (ALV) kerätään valitun toimitusmaan ALV-kannan mukaan tilaushetkellä. Wendre Finland Oy on rekisteröitynyt EU:n sisäisen tavaroiden verkkokaupan One Stop Shop -järjestelmään (OSS). EU OSS-tunniste FI24858490.

Tuotteen hinta on Familon.fi-verkkokaupan sivulla tuotetietojen yhteydessä tilaushetkellä näkyvä hinta. Hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Verkkokaupan tuotteiden ja toimitusten hintoja päivitetään säännöllisin väliajoin. Wendre Finland Oy varaa oikeuden teknisistä tai inhimillisistä virheistä aiheutuviin hintojen korjauksiin ja tarkistuksiin. Mikäli verkkokaupassa on annettu virheellinen hintatieto, ja virhe on sillä tavoin selvä, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe (esim. hinta on poikkeuksellisen alhainen verrattuna todelliseen hintaan tai yleiseen hintatasoon), Wendre Finland Oy ei ole velvoitettu myymään tuotetta virheellisellä hinnalla.

Toimitus

Wendre Finland Oy toimittaa myymänsä tuotteet asiakkaalle kolmannen osapuolen kanssa tekemänsä kuljetussopimuksen perusteella. Tilausten toimitus on mahdollinen EU-maissa kaikkiin kohteisiin, joihin on kiinteä tieyhteys. Toimituskulut lisätään tilauksen hintaan. Kunkin tilauksen toimituskulut ovat nähtävissä verkkokaupan ostoskori-toiminnolla. Mikäli tilauksella tilataan useampi tuote, Wendre Finland Oy veloittaa toimituskulun ostoskorin kalleimman/suurimman tuotteen toimituskulun mukaisesti. Katso lisää www.familon.fi/toimitustavat-ja-kulut.

Suomeen toimitettavien tilausten toimitusaika määräytyy saatavuuden ja toimitustavan mukaan. Varastotuotteiden toimitusaika on 2–5 arkipäivää tilauksesta. Tilaustuotteiden toimitusaika on 1–3 viikkoa tilauksesta. Näet tuotteen varastosaldon ja toimitusajan tuotesivulta.

Kansainvälisten EU-maihin toimitettavien lähetysten toimitusaika on noin kaksi päivää pidempi, kuin tuotesivulla näkyvä Suomen toimitusaika. Varastotuotteille toimitusaika on keskimäärin 4–7 arkipäivää. Suurin osa tuotteista on valmiina varastolla. Tilaustuotteiden toimitusaika on 2–4 viikkoa tai 5–7 viikkoa tilauksesta. Tilausten toimitusaika määräytyy kohdemaan, saatavuuden ja toimitustavan mukaan.

Toimitusajat ovat arvioita. Mikäli tilauksen toimittaminen viivästyy merkittävästi ilmoitetusta, Wendre Finland Oy pyrkii ilmoittamaan asiakkaalle viivästyksestä asiakkaan antamia yhteystietoja käyttäen ja antamaan asiakkaalle uuden arvion toimitusajankohdasta. Mikäli Wendre Finland Oy on lähettänyt tilauksen ajoissa, mutta kuljetusliikkeen jakelussa tapahtuu jokin häiriö esim. Postin jakelu on ruuhkautunut, ei Familon vastaa toimituksen myöhästymisestä.

Tilaus voidaan tarvittaessa jakaa useampaan lähetykseen. Jos tilaus toimitetaan useammassa erässä, Wendre Finland Oy veloittaa toimituskulut ainoastaan yhden toimituserän osalta. Wendre Finland Oy varaa oikeuden olla toimittamatta tilausta, mikäli tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ei ole enää saatavilla. Kauppa katsotaan tällöin purkautuneeksi, ja Wendre Finland Oy palauttaa asiakkaalle vastaanottamansa maksusuoritukset. Tällaisissa tapauksissa Wendre Finland Oy on yhteydessä asiakkaaseen ja sopii toimenpiteistä.

Wendre Finland Oy ei vastaa siitä, jos tilauksen toimittaminen viivästyy tai tilausta ei voida toimittaa asiakkaasta johtuvasta syystä, kuten siksi, että asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai laiminlyönyt ilmoittaa yhteystietojensa muuttumisen.

Tuotteiden tarkastaminen ja reklamaatiot

Asiakkaan tulee toimituksen vastaanotettuaan viivytyksettä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat virheettömiä, ja että toimitus on sisältänyt kaikki tilatut tuotteet. Mikäli asiakas havaitsee, että toimitetussa tuotteessa on virhe tai että tilaus on muutoin virheellinen, asiakkaan tulee välittömästi ja viimeistään 14 päivän kuluessa toimituksen vastaanottamisesta ilmoittaa siitä Wendre Finland Oy:n asiakaspalveluun.

Maksutavat

Tuotteet ja niiden toimituskulut maksetaan tilauksen yhteydessä.

Katso vaihtoehdot maksutavat-sivulta >

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä pankkien ja luottolaitosten kanssa. Tilatessasi Familon.fi-verkkokaupasta maksutapahtuma suoritetaan Paytrail Oy:n hallinnoiman maksupalvelun kautta. Wendre Finland Oy vastaa tuotteista, niiden toimituksesta ja asiakaspalvelusta sekä reklamaatioista.

Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Visa, Visa Electron, MasterCard ja American Express -kortit, Mobile Pay, Apple Pay, Siirto ja Pivo -mobiilimaksut, OP Lasku, Jousto ja Walley/Collector Bank -lasku ja -osamaksut sekä pankit Nordea, Osuuspankki, S-Pankki, Säästöpankit, Tapiola, Aktia, Nooa, Paikallisosuuspankit, Danske Bank, Handelsbanken ja Ålandsbanken. Katso lisää www.familon.fi/maksutavat.

Peruuttaminen ja palautukset

Familon.fi-verkkokaupan asiakkaan on mahdollista peruuttaa kauppa ja palauttaa verkkokaupasta hankkimansa tuote 14 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja myyntikelpoinen. Poikkeuksena ovat tuotteet, joita ei hygieniasyistä voida vaihtaa, kuten tyynyt, peitot, petauspatjat, patjat ja sängyt.

Asiakas ilmoittaa palautuksesta Familon.fi-verkkokaupalle täyttämällä palautuslomakkeen >

Tuotteen noutamatta jättäminen toimituspaikasta silloin, kun asiakas ei ole tehnyt nimenomaista peruuttamisilmoitusta, katsotaan tuotteen peruuttamiseksi.

Suomeen toimitettujen tilausten palautus. Familon.fi-verkkokauppa maksaa palautusten lähetyskulut asiakaspalautuksiin, kun asiakas täyttää palautuslomakkeen ja noudattaa palautusohjeita. Mikäli tuote on toimitettu kotiinkuljetuksella, on palauttaminen ilmaista ainoastaan postin toimipaikasta, ei kotoa. Jos tuotetta ei voida esimerkiksi sen suuren koon tai painon vuoksi palauttaa postin toimipaikasta, asiakas vastaa tuotteen palautuskustannuksista.

Kansainvälisten EU-maihin toimitettujen tilausten palautus. Tuotteet voi palauttaa 14 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta, poislukien hygieniatuotteet. Asiakas vastaa kaikista tuotteiden palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista. Asiakkaan on tärkeä ilmoittaa saapuvasta palautuksesta Familon.fi-verkkokaupalle, ilmoituksen voi tehdä palautuslomakkeella >

Hygieniatuotteilla ei yleisesti ole palautusoikeutta. Mikäli tyynyn tai peiton tilannut asiakas kuitenkin huomaa 14 päivän sisällä, ennen tuotteen käyttöönottoa, että tuote ei vastaa odotuksia, on palautus mahdollinen. Tuotteeseen on oikeus tutustua kotona samalla tavalla, kuin vastaavaan tuotteeseen kivijalkamyymälässä. Tuotetta voi tunnustella päältä, mutta tuotetta ei voi käyttää. Hygieniatuotteen voi palauttaa, vaikka tuotepakkaus on avattu, jos tuote on alkuperäisessä kunnossa ja tuotepakkaus on ehjä. Tieto tuotteen hygieniamääritelmästä on nähtävissä tuotesivulla.

Palauttaakseen tuotteen tulee asiakkaan täyttää tuotepalautuslomake osoitteessa www.familon.fi/palautukset. Vastaanotettuaan palautuslomakkeen Wendre Finland Oy toimittaa asiakkaalle tarkat ohjeet tuotteen palauttamiseksi. Asiakkaan tulee lähettää palautusilmoitus Wendre Finland Oy:lle viimeistään 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote Wendre Finland Oy:lle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua palautusilmoituksen tekemisestä.

Wendre Finland Oy hyvittää palautettujen tuotteiden arvon asiakkaan käyttämää maksutapaa käyttäen. Wendre Finland Oy suorittaa vastaanottamiensa maksusuoritusten palautuksen viivytyksettä ja kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa asiakkaan palautusilmoituksen vastaanottamisesta. Wendre Finland Oy:llä on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes Wendre Finland Oy on saanut tuotteen takaisin tai kunnes asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin.

Kun asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty, on Wendre Finland Oy:lla oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka.

Ylivoimainen este

Familon.fi-verkkokauppa noudattaa ehtojen mukaisia velvollisuuksia siinä määrin kuin sitä kohtuudella voidaan vaatia. Familon.fi ei kuitenkaan vastaa sellaisista mahdollisista tuotteiden virheellisyyksistä, viivästyksistä tai muista sopimusrikkomuksista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikoista (ylivoimainen este). Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan esimerkiksi työtaistelutoimenpiteet, henkilökunnan sairastuminen, tuonti- ja vientikiellot sekä mahdolliset häiriöt kuljetuksissa. Viivästymistilanteessa Familon.fi-verkkokauppa pyrkii kuitenkin palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla ja noudattaa velvollisuuksiaan niin pian kuin se tilanteen mukaan on mahdollista.

Ehtojen voimaantulo

Nämä ehdot tulevat voimaan 16.2.2016 ja ovat voimassa toistaiseksi. Näitä ehtoja sovelletaan voimaantulon jälkeen tehtyihin tilauksiin.

Sovellettava lainsäädäntö ja riitojen ratkaisu

Familon.fi-verkkokauppaan ja näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä. Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse. Mikäli sovintoratkaisuun ei päästä, erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomessa. Kuluttaja voi myös saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Kuluttaja-asiakas voi viedä erimielisyyden myös kotipaikkansa mukaan määräytyvän toimivaltaisen käräjäoikeuden ratkaistavaksi.