Familonin vuosikymmenet

Familon on ollut jo yli 50 vuotta mukana meidän suomalaisten hetkissä, aina unten mailta päiviemme seikkailuihin. Familon-tuotteiden turvallisuus, laatu ja mukavuus ovat vuosikymmenten kehitystyön tulos, jotta me suomalaiset nukkuisimme paremmin ja voisimme paremmin. Vietämme jopa kolmanneksen elämästämme nukkuen, siksi hyvään uneen kannattaa panostaa. Familon on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asialla – 100% Pro Well-being.

Familon on ollut hyvinvoinnin ja hyvän unen asialla jo vuodesta 1966.

FAMILON ENNEN JA NYT

Familon on ollut hyvinvoinnin ja hyvän unen asialla jo vuodesta 1966. Familonin tuotevalikoimaan kuuluvat sängyt, patjat, tyynyt ja peitteet sekä uuden Familon Home -malliston myötä kodintekstiilit. Familon tarjoaa ensiluokkaisia tuotteita koteihin sekä ammattikäyttöön kuten julkisiin tiloihin, hotelleihin ja laivoihin.

Tarina alkoi 1912

Jo vuosikymmeniä ennen Familonin syntyä sen emoyhtiö Espe Oy, nahkatavaraa Helsingin seudun hevosmiehille valmistanut yritys, otti askeleen kohti huonekalualaa, kun yritys muuttui vähitellen hevostarvikkeiden valmistajasta teollisuuden monipuoliseksi alihankkijaksi. Vuosien saatossa katse suunnattiin uudenaikaiseen ja innovatiiviseen materiaaliin, vaahtomuoviin. Yritys otti rohkean hypyn tuntemattomaan, kun se alkoi valmistamaan tätä tulevaisuuden materiaalia eri yritysten raaka-aineeksi.

1960-luku

Tuotemerkki Familon rekisteröidään ja sen myötä otetaan ensimmäinen askel kuluttajan suuntaan. Familon-nimi tulee sanoista perhe ja porolon, joka venäjäksi tarkoittaa vaahtomuovia. Familon-merkin alla aloitettiin valmistamaan vaahtomuovipatjoja, joustin- ja runkopatjoja ja muita pitkälle kehitettyjä erikoistuotteita tyyny- ja peitekategoriassa.

1970-luku

Familon on ykkönen Suomen patja-, peite- ja tyynymarkkinoilla ja yritys Euroopan vaahtomuoviteollisuuden teknologiajohtaja. Familon näkyy suomalaisten arjessa mm. äitiyspakkauksen makuupussilla, minkä ikoninen tuote se on ollut 70-luvulta tähän päivään saakka. Makuupussi on esimerkki julkistandardit ja erilaista asiantuntijuutta ilmentävästä ammattikaupasta, joka kulkee nykyään nimellä Familon Pro.

1980-luku

Fokusta vaihdetaan taas rohkeasti, kun oma patjanvalmistus aloitetaan. Asiantuntijuus ja ymmärrys suomalaisten unesta syvenee ja Familon on taas lähempänä kuluttajaa. Jo yli 80 % suomalaisista tuntee Familon Princess -tuotemerkin, jota on valmistettu aina 60-luvulta saakka.

1990-luku

Tuotevalmistus teknistyy: tyynyihin ja peitteisiin tuodaan täysin uudenlaisia ja innovatiivisia kuituratkaisuja ja teknologioita. Monen kuituteknologian edelläkävijänä Familon tuo muun muassa yksinoikeudella Suomen markkinoille muotoutuvan Comforel-pallokuidun tyynyihin. 90-luvulla valikoima laajenee ja makuuhuonekokonaisuus täydentyy tekstiileillä, kuten päiväpeitteillä ja verhoilla.

2000-luku

Familon tuo vuosituhannen alussa ensimmäisenä markkinoille älypehmustesängyt. Uutta Familon-mallistoa kutsutaankin funktionaaliseksi mallistoksi, koska se on niin toiminnallinen ja käytännöllinen. Käyttömukavuus paranee lasten tuotteissa, kun korkealaatuinen Familon Hiphop -mallisto tuo parhaat unet perheen pienimmille. Potilasturvallisuuskin paranee, Familon Pro -malliston uudet innovatiiviset pelastuspatjat turvaavat niin vuodepotilaiden unet kuin nopean pelastumisenkin. Matkan varrella yhtiön tuoteportfolioon on kuulunut muun muassa Finlaysonin tuotemerkki.

2010-luku

Familon-liiketoiminnan osti vuonna 2014 tekstiilitoimija Peter Hunt, jonka myötä Familon Oy:sta tuli osa ruotsalaista Trading House Scandinavia AB -konsernia.

Joka kolmannesta suomalaiskodista löytyy Familonin tuotteita. Familon on lähempänä kuluttajaa kuin koskaan, ja puolivuosisataa vanha Familon tuntee suomalaisten unet parhaiten. Toiminnan ydin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin konseptoinnissa, hyvän unen ja hyvinvoinnin ymmärryksessä. 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Familon palaa juurilleen tuoden markkinoille taas kodintekstiilimalliston, joka kantaa nimeä Familon Home.

Familon Home -vuodevaatteiden sekä päivä- ja kylpytekstiilien harmoninen maailma, korkea laatu ja miellyttävä tuntu jatkavat muiden Familon-tuotekategorioiden filosofiaa tehden samalla Familonista ensimmäisen kotimaisen kodintekstiilibrändin, joka tarjoaa kodin hyvinvointituotteita aina pussilakanoista vuodetuotteisiin.

Tänä päivänä Familon-tuotteissa nukutaan mm. luksukkaissa hotellihuoneissa, jäämerilaivojen hyteissä ja ennen kaikkea tuhansissa suomalaiskodeissa, joissa yksilöllisiä tarpeita on yhtä paljon kuin nukkujiakin.